ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ Ι (ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ)

Κωδικός μαθήματος
ΥΠ16318
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Γ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

Στυλιανή Τζιαφέρη

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαλέξεις, Φροντιστήρια (ασκήσεις, μελέτη περιπτώσεων, χρήση βάσεως Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, Eurostat, Υπουργείου Υγείας, ΚΕΕΛΠΝΟ, Σχετικών Ευρωπαϊκών και Διεθνών φορέων κλπ)και Άσκηση σε δομές ΠΦΥ

6

(2 ώρες Διαλέξεις και 4 ώρες άσκηση στην Κοινότητα/ δομές ΠΦΥ)

 

 

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Μάθημα Υποχρεωτικό
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: Όχι
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική (Δυνατότητα και στην Αγγλική)
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS: Ναι
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση της σημασίας ανίχνευσης των αναγκών υγείας της κοινότητας, της οικογένειας, των ατόμων, της επίδρασης των κοινωνικών, διαπολιτισμικών, οικολογικών προβλημάτων, των περιβαλλοντικών κινδύνων στην υγεία, της σημασίας του ορθού προγραμματισμού και της παροχής υπηρεσιών πρόληψης, προαγωγής και διατήρησης της αγωγής υγείας, της διαχείρισης μίας κρίσης, για αποτελεσματική αντιμετώπιση προβλημάτων, σε υγιή και ασθενή πληθυσμό.

Όταν οι φοιτητές θα έχουν ολοκληρώσει το μάθημα αναμένεται να είναι σε θέση:

 

Να αξιολογούν και να είναι ευαισθητοποιημένοι στην εκτίμηση των αναγκών του πληθυσμού της Κοινότητας, την προαγωγή της υγείας του και την παροχή ολοκληρωμένων νοσηλευτικών υπηρεσιών σε δομές Πρωτοβάθμιας φροντίδας Υγείας, σε εξω- νοσοκομειακό περιβάλλον, προλαμβάνοντας προβλήματα υγείας, προάγοντας το επίπεδο αυτής σε κάθε ηλικιακή ομάδα ατόμων διαφορετικής κουλτούρας, αξιών, κανόνων συμπεριφοράς και θρησκευτικών πεποιθήσεων αλλά και σε κάθε ειδική ομάδα (π.χ. σχολικός πληθυσμός, εργαζόμενοι, έγκυες-λεχώνες & βρέφη, μετακινούμενοι πληθυσμοί, ηλικιωμένοι κλπ) σε κάθε χώρο της Κοινότητας (Κέντρο Ημέρας, χώρος εργασίας, κατοικία, σχολείο κλπ), τηρώντας εθνικές, ευρωπαϊκές και διεθνείς νομοθετικές συστάσεις και προασπίζοντας την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.

Να κατανοούν τα στάδια διαχείρισης μίας κρίσης/ καταστροφής καθώς και να γνωρίζουν τις κατηγορίες αυτής που σχετίζονται με: τη δημόσια υγεία και το φυσικό περιβάλλον, μεταβολές στην οικονομία/αγορά, με την κατάρρευση τεχνολογικών συστημάτων, με τις ανθρώπινες σχέσεις.

Επίσης, να αναγνωρίζουν τη σπουδαιότητα της διαπολιτισμικής γνώσης και την παροχή φροντίδας υγείας (πρόληψη, θεραπεία, αποκατάσταση) χρησιμοποιώντας τη νοσηλευτική διάγνωση και επικοινωνία, να εκτιμούν τις πολιτισμικές επιδράσεις στην καθημερινή ζωή,

να ανακαλύπτουν τις πολιτισμικές διαφορές που δημιουργούν αλληλεπιδράσεις μεταξύ των επαγγελματιών υγείας και των χρηστών υπηρεσιών των συστημάτων φροντίδας υγείας,

να αναλύουν τις πολιτισμικές διαφορές και ομοιότητες και τη δυνατότητα πολιτισμικών συγκρούσεων ή διαχωρισμών και τέλος να αξιολογούν μετά από κριτική επεξεργασία τα συστήματα παροχής υπηρεσιών φροντίδας υγείας.

Γενικές Ικανότητες

Όταν οι φοιτητές θα έχουν ολοκληρώσει το μάθημα αναμένεται να είναι ικανοί:

να προάγουν την υγεία του πληθυσμού της Κοινότητας,

να εξοικειωθούν με τη χρήση της αγγλικής ορολογίας και να είναι σε θέση να κατανοεί τη συναφή με το περιεχόμενο του μαθήματος επιστημονική βιβλιογραφία

να παρέχουν υπηρεσίες αγωγής υγείας στο γενικό και ομάδων με ειδικά ανθρωπολογικά και πολιτιστικά χαρακτηριστικά (μεταναστών προσφύγων κλπ),, πληθυσμό,

να παρέχουν υπηρεσίες φροντίδας σε υγιή και ασθενή πληθυσμό χωρίς διακρίσεις

να αξιολογούν την εφαρμογή των θεωριών και νοσηλευτικών διεργασιών της κοινοτικής νοσηλευτικής στο χώρο εργασίας τους,

να εκτιμούν, να προβλέπουν και να συμβάλλουν στη διαχείριση προβλημάτων Δημόσιας υγείας της Κοινότητας όπου εργάζονται,

να αξιολογούν και να καταγράφουν το επιδημιολογικό προφίλ του πληθυσμού της κοινότητας, λαμβάνοντας υπόψη το περιβάλλον, την πολύ-πολιτισμικότητα και τις συνθήκες ζωής του,

να μετρούν την ποιότητα της παρεχόμενης νοσηλευτικής φροντίδας και το επίπεδο υγείας όλων των πληθυσμιακών ομάδων της κοινότητας,

να εργάζονται σε ομαδικό και δι-επιστημονικό πνεύμα εργασίας με υπευθυνότητα και αυτονομία των νοσηλευτικών πράξεων τους, σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Περιεχόμενο Μαθήματος

Διδακτικό μέρος

Εισαγωγή στην Κοινοτική Νοσηλευτική ( ΚΝ) και ιστορική αναδρομή. Αγγλική Ορολογία.

Νοσηλευτική Διεργασία στην ΚΝ, καθώς και οι μέθοδοι αξιολόγησης αναγκών ατόμου-οικογένειας- κοινότητας.

Θεωρητικό πλαίσιο ΚΝ

Αρχές και τα κριτήρια άσκησης της ΚΝ για ποιότητα και ασφάλεια κατά την άσκησή της.

Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας ρόλοι και δραστηριότητες των νοσηλευτών.

Δομές ΠΦΥ, σκοποί λειτουργίας τους.

Περιβάλλον και Υγεία. Διαστάσεις του ρόλου του Νοσηλευτή.

Διαπολιτισμική προσέγγιση της υγείας της κοινότητας. Θεωρητικό πλαίσιο.

Ρόλοι και δραστηριότητες των νοσηλευτών σε υπηρεσίες υγείας μεταναστών και προσφύγων. Ειδικές υπηρεσίες Π.Φ.Υ. μεταναστών και προσφύγων στην Ελλάδα.

Προαγωγή Υγείας –Αγωγή Υγείας. Μεθοδολογία, Μοντέλα Αγωγής Υγείας.

Σχολική Νοσηλευτική.

Νοσηλευτική Επαγγελματικής Υγείας.

Συμβουλευτική και Νοσηλευτική

Νοσηλευτική στη διαχείριση κρίσεων- καταστροφών.

Νομοθεσία στην άσκηση της Κοινοτικής Νοσηλευτικής.

 

Άσκηση φοιτητών

Δίνεται μεγάλη έμφαση σε Νοσηλευτικές εφαρμογές στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας από τους φοιτητές. Η άσκηση αυτών γίνεται σε: Κοινοτικές Υπηρεσίες Υγείας (Επίσκεψη στο Παράρτημα Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, Μελέτη κατανομής συχνότητας νοσημάτων και αξιολόγηση αναγκών υγείας πληθυσμού στην κοινότητα, επιδημιολογική περιγραφή και στατιστικά στοιχεία Δημόσιας Υγείας του Νομού: επίσκεψη-ενημέρωση στο Τμήμα του Νομού της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής), Πολυδύναμα Κέντρα Υγείας- ΤΟΜΥ (συμμετοχή στις δραστηριότητες του Κέντρου Υγείας- στη ενδεχόμενη διαχείριση κρίσης), Υπηρεσίες ΠΦΥ στο Γ.Ν. του Νομού (Ε.Ι. & ΤΕΠ), Μονάδες Αποκατάστασης στην Κοινότητα (Κέντρο Αποκατάστασης & Κινησιοθεραπείας) Σχολική Νοσηλευτική (Παρουσίαση διαλέξεων με τη μεθοδολογία αγωγής υγείας καθώς και εμβολιασμοί στο σχολικό πληθυσμό), Εργασιακούς χώρους (ενημέρωση για παροχή νοσηλευτικών υπηρεσιών στο χώρο εργασίας και παρουσίαση διαλέξεων), Γεροντολογική νοσηλευτική (εκπαιδευτική επίσκεψη σε Γηροκομείο), Κοινοτική Ψυχική Yγεία (Ιδρύματα χρόνιων πασχόντων, Ξενώνας ψυχικής υγείας, κέντρο πρόληψης εξαρτήσεων και προαγωγής ψυχοκοινωνικής υγείας, κινητή μονάδα ψυχικής υγείας), Υπηρεσίες Κατ’ οίκον νοσηλείας. Οι φοιτητές θα μπορούν να ενημερωθούν για τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας των ακόλουθων ειδικών μονάδων: Δημόσιας Υγείας, Επαγγελματικής Υγείας, Περιβαλλοντικής Υγιεινής, Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, Οργάνωσης Συστήματος Υπηρεσιών Υγείας στην Κοινότητα, Βιοηθικής και Δεοντολογίας στην Κοινότητα, Φροντίδας και Προαγωγής Υγείας της Οικογένειας στο Σπίτι, Σχολικής Νοσηλευτικής (Ειδική Αγωγή, Κλασική Παιδεία), Μελέτης Ειδικών Ομάδων του Πληθυσμού – Διαπολιτισμική Νοσηλευτική, Μελέτης Πληθυσμιακής Νοσηρότητας και Αναγκών Φροντίδας Υγείας του Πληθυσμού της Κοινότητας (π.χ. παιδιά-έφηβοι, εργαζόμενοι, ηλικιωμένοι).

Παρουσίαση φροντιστηριακών ασκήσεων με δημογραφικά κοινοτικά προβλήματα και ταυτόχρονη χρήση βιβλιοθήκης της σχολής. Κατά τη διάρκεια της άσκησης γίνεται κυκλική εναλλαγή των φοιτητών. Επίσης υπάρχει υποχρεωτική γραπτή ατομική εργασία που βασίζεται στις εκπαιδευτικές επισκέψεις των δομών ΠΦΥ στην Κοινότητα.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Τρόπος Παράδοσης Πρόσωπο με πρόσωπο στην τάξη
Χρήση Τεχνολογιών και Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Χρήση Η/Υ, προβολέα, διαδικτύου, ηλεκτρονικών διευθύνσεων σχετικών με το αντικείμενο του μαθήματος, χρήση της βάσης δεδομένων της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, Eurostat, κ.α.

Υποστήριξη της μαθησιακής διδασκαλίας μέσω της πλατφόρμας e-class

Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω της web-class

Οργάνωση διδασκαλίας

 

 

 

 

 

 

 

 

Δραστηριότητα Φόρτος εργασίας εξαμήνου

Διαλέξεις, άσκηση σε ομάδες σε δομές ΠΦΥ, εκπαιδευτικές επισκέψεις φοιτητών / διαλέξεις επιστημόνων ή άλλες δραστηριότητες σε συνεργασία με τοπικούς, περιφερειακούς ή εθνικούς κοινωνικούς, πολιτιστικούς και παραγωγικούς φορείς

Μελέτη & ανάλυση ελληνικής και αγγλόφωνης βιβλιογραφίας, χρήση βάσεως Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, Eurostat, Υπουργείου Υγείας, ΚΕΕΛΠΝΟ, Σχετικών Ευρωπαϊκών και Διεθνών φορέων και ολοκλήρωση υποχρεωτικής γραπτής εργασίας

98 ώρες
Άσκηση σε δομές ΠΦΥ στην Κοινότητα 52 ώρες

Σύνολο μαθήματος

(25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)

150 ώρες (6 ECTS)
Αξιολόγηση Φοιτητών

Γραπτές ή προφορικές εξετάσεις (70%)

Ατομική υποχρεωτική γραπτή εργασία (30%)

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Κοινοτική Νοσηλευτική, Α. Καλοκαιρινού-Αναγνωστοπούλου, Π. Σουρτζή, 2005

Κοινοτικήνοσηλευτική, Stanhope Marsia, Lancaster Jeanette,2015